پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 

 جلسه ی بررسی اهداف رشته مهندسی شهرسازی و ثبت نام در کلاسهای مورد نیاز رشته روز دوشنبه ساعت 11 سالن کنفرانس سازمان ملی جوانان(انتهای خاکفرج).

از تمامی دانشجویان مهندسی شهرسازی پیام نور قم دعوت میکنم حتما برای ثبت نام در کلاسهای مورد نیاز رشتمون در این جلسه شرکت کنید.

باتشکر

دبیر انجمن علمی مهندسی شهرسازی پیام نور قم

علی امیدی



كاروانسراها - قم ( قسمت اول )
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 10 / 5 / 1391

 

كاروانسراها - قم ( قسمت اول )

كاروانسرای  حوض سلطان ( رباط حوض سلطان )

كاروانسرای حوض سلطان یا رباط حوض سلطان ، بنایی است آجری كه در جاده تهران – قم بر روی پایه ای سنگی استوار شده و در كنار یك كاروانسرا ی دوره صفویه در دشت های جنوبی كوهمره  قرا ر دارد . این كاروانسرا در دوره ناصرالدین شاه قاجار احداث شد.

تنها مدخل كاروانسرا به صورت پیش خوانی دربرابر حیاط اصلی قرار می گیرد . از آنجا می توان وارد دروازه اصلی كاروانسرا شد . درطرفین این  دروازه اتاق هایی برای نگهبانان و دوقهوه خانه وجود دارد. حیاط اصلی با قرینه سازی كامل ، شامل ایوان هایی است كه در دیگر كاروانسراها مشاهده می شود . در كنار ایوان ها ، راهروهایی وجود دارد كه به اصطبل ها راه دارد . در كناریكی از ایوان ها پلكانی به طرف بالاخانه می رود . پشت سراین ایوان ها تالاری وجود دارد كه هوایش به وسیله چهارتنوره ، مطبوع و خنك می شود.



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
کوچکترین کشور جهان با تنها شش نفر جمعیت
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 10 / 5 / 1391


شاید شنیدن اینکه کوچکترین کشور دنیا فقط شش نفر جمعیت دارد مسخره باشد. به نظر غیر واقعی میاد و شاید هم یک شوخی تلقی بشه ولی مولوسیا (Molossia) کشوری در وسط نوادا است که بنیانگذار آن کوین بائو نام دارد که او با اعلام مرز رسمی کشورش را جمهوری مولوسیا نامیده است. او یک مرد میانسال امریکایی به همراه دو فرزندش با سکنی گزیدن در بخشی از نوادا سالهاست این منطقه را کشور خود معرفی کرده است. به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این مرد که همسرش را از دست داده، دارای دو پسر و سه قلاده سگ است و با احتساب حیوانات خانگی اش، جمعیت کشور او شش نفر است. این کشور شامل خانه کوین و چند مزرعه کوچک است که در مجموع ۵/۸ هکتار را شامل می شود.




:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب
تحولات شهرسازی ایرانی در دوران اسلامی
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 10 / 5 / 1391


تحولات شهرسازي مبتني بر نگرش اسلامي که براساس محوريت عناصر کالبدي مذهبي (مسجد، بازار و...) شکل مي گيرد به سه دوره به شرح زير قابل تقسيم بندي است.

1ـ قرون اوليه اسلامي

در اين مرحله به دليل تأثيرات به جاي مانده از نظام شهرنشيني دوران ساساني، اصول قبلي حاکم بر تفکرات اين نظام همچنان پا برجاست. اما به تدريج بر اثر عوامل جديد، سياست هاي شهرسازي تغيير مي کند. الگوي حاکم بر اين مرحله به دو گونه ساخت شهري منجر مي گردد (فقيه 1354، کياني 1365) يکي شهرهاي نوساز که نشانه قدرت و وحدت سياسي امپراطوري اسلامي مي باشند، مثل شهر اوليه بغداد که به دستور منصور خليفه عباسي بنا مي*شود. اين شهر براساس نظم هندسي دايره ساخته شده و با چهار دروازه در اطراف و قصر خليفه و مسجد بزرگ در مرکز، طراحي کاملاً از پيش انديشيده شده اي را نشان مي دهد. نکته قابل توجه در خصوص طراحي اين شهر واگذاري ساخت محلات به عهده خود افراد شهر است که از مشارکت مردمي حكايت دارد. به همين دليل ترتيب محله بندي، نحوه معماري، و باغ سازي اين شهر به شهرت رنگ وبوي ايراني مي يابد.



:: ادامه مطلب
دست نوشته های مهندس
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 26 / 4 / 1391

دوستان عزیز شهرساز و غیر شهرسازم سلام

واقعا خسته نباشید و دست گلتون درد نکنه بابت این امتحان هایی که گذشت و دسته گل هایی که اب دادید

به لطف و یاری خدا این ترم هم تموم شد 1 سال از 5 سال دوران مهندسی شهرسازی مون رو پشت سر گذاشتیم 

امیدوارم که همیشه موفق و پیروز باشید

اخخخخخخخخخخخخیش واقعا  این ترم مخصوصا دوره امتحانات خیلی سخت بود و سخت گذشت واسه من

بر عکس ترم قبل که مثلا معدل بالای گروه شدم این ترم فکر کنم مشروط بشم هر چند تا سر حد توانم تلاش کردم اما خب متاسفانه بیماری نذاشت که اون طور که باید پیش بره

ناراحت نیستما خدا رو شکر فکر نمی کردم بتونم با اون وضع اوضاعم حتی یک واحد و پاس کنم

هر چند که استاد معینی و استاد حسینی با کمال احترام  در حق ما کم لطفی کردن اما بازم جای شکرش باقیه

که حداقل درس های دیگه خوب پیش رفت  .اون هایی هم که جامعه و هندسه افتادن ناراحت نباشند عوض اش پایه شون قوی میشه

اوضاع خونه من این اخری ها دیدنی بوداااااااا

از یه طرف البوم مبانی از یه طرف راندو های بیان و به همراه چنگولک بازی هاش از طرف دیگه هم

این ماکت بووووووووووق که جیگر من یکی رو خون کرد می گید نه اما گوش کنید:

اول که خدایی ما از ماکت سازی هیچی نمی دونستیم

دوم که بازم از ماکت سازی هیچی نمی دونستیم

سوم که این یه مسئله شخصی از گفتن این مسئله معذوریم

هر چی بود تموم شد به لطف خدا امیدوارم از ترم های بعد سعی در جبران کمبود ها و نقصان مون بکنیم

از دوستان خواهش می کنم که کاراشون برای ایمیل سایت بفرستند ما به بهترین کار به رای بچه ها  جایزه خواهیم داد

منتظر شیت ها  و تصاویر ماکت و هنر های بیان معماری شون هستم

نویسنده های محترم هم از این به بعد هم به سایت کنداب پارس سر بزنند هم که وبلاگ به روز کنند

دوستانی هم قصد دارند که با ما همکاری کنند این ایمیل وبلاگ هستش

shahrsazqom@yahoo.com

راستی منتظر همه شما دوستان خوبم در سایت کنداب پارس هستیم منو می تونید با نام kandab تو سایت پیدا کنید  با اروزی موفقیت و شاد باش در تعطیلات تابستان

راستی اومدی وبلاگ نظر یادت نره

موفق و موید باشید : مهندس

 



لیست ژورنال ها و مجلات تخصصی شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 19 / 4 / 1391

در قسمت ادامه مطلب میتونید لیست کامل ژورنال ها و مجلات تخصصی لاتین و فارسی مربوط به شهرسازی رو دانلود کنید امیدوارم براتون مفید باشه!!!!!!



:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب، مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مجله, مجلات شهرسازین, مجلات لاتین شهرسازی,
:: ادامه مطلب
سازه حقوق بشری برای چین
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 19 / 4 / 1391

همانطور که میدانید در چین ,مالکیت شخصی به معنای حقیقی خود وجود ندارد. بدین ترتیب که با خرید یک خانه در چین, در واقع شما صاحب آن خانه هستید اما زمینی که این خانه بر روی آن احداث شده است در مالکیت دولت میباشد (!) و شما تنها امتیاز آنرا برای مدت ۷۰ سال خریداری کرده اید و پس از اتمام این مدت, زمین مجددا به دولت بازگردانده میشود. البته گفته میشود دولت چین بارها همین قانون را نیز زیر پا گذاشته است و برخی زمینها را بدون داشتن دلیلی موجه و منطقی در کمتر از ۷۰ سال از صاحبانشان میگیرد و از آنها درخواست خرید مجدد آنرا میکند تا ساختمانشان را بتوانند نگه دارند! مخالفان زیادی ناراحتی خود را از این موضوع اعلام کرده اند اما کمتر کسی همانند طراح این سازه عجیب مخالفت خود را به نوعی بیان کرده است که باعث جلب توجه افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان شود. طراح سازه ” حقوق بشری ”  (The structure of human right) در پکن چین میگوید: ” من اعتقاد دارم دولت چین باید طرح عدم مالکیت شخصی را بازنگری کند زیرا داشتن یک خانه شخصی جزو حقوق اولیه هر فرد است.”



:: ادامه مطلب
لیست کتاب های فارسی شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 19 / 4 / 1391

 

با سلام کم کم با نزدیک شدن به فصل اوقات فراغت لیست کتاب های فارسی مربوط به شهر سازی رو قرار دادم تا دوستانی که تمایل به مطالعه داشته باشن بتونن از این لیست کتاب های مورد علاقه ی خودشونه انتخاب کنند

در قسمت ادامه مطلب میتونید دانلود کنید.


لیست کتاب های فارسی شهرسازی



:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب، ،
:: برچسب‌ها: کتاب, شهرسازس, کتاب شهرسازی, کتاب فارسی شهرسازی,
احداث پژوهشگاه شهرسازی و معماری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 17 / 4 / 1391
عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ایجاد پژوهشگاه شهرسازی را برای دستیابی به شهری با معماری اسلامی و ایرانی در قم ضروری عنوان کرد.

سالیان سال است که مسئولان و مدیران شهری علاقمند به ارائه یک الگوی واحد برای شهرسازی اسلامی ایرانی هستند که علی‌رغم وجود این تمایل تا کنون توفیقاتی در این زمینه حاصل نشده است.

 

اما این سوال مطرح است که شهرسازی اسلامی چه معنایی در خود دارد و چگونه ارزش گذاری می‌شود؟ آیا با زدن چند قوس یا نمای آجر و یا ساخت چند بنا به ظاهر اسلامی ایرانی، این هدف محقق می‌شود؟ آیا با برگزاری سمینار‌ها و همایش‌های تکراری با عناوین دهن پر کن که فقط به تاریخچه و ضرورت این امرمی پردازد به شهرسازی اسلامی رسیده‌ایم؟



:: ادامه مطلب
بزرگترین ماکت دنیا
نویسنده :
تاریخ : 8 / 3 / 1391

از اونجایی ک این روزا خیلی بحث ماکت سازی مطرح است،تصمیم گرفتم عکس هایی از بزرگترین ماکت دنیا رو که در المان ساخته و به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده را براتون بزارم.



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: برچسب‌ها: بزرگترین ماکت, ماکت, بزرگترین,
:: ادامه مطلب
صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 ... 23 صفحه بعد
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 63
بازدید دیروز : 82
بازدید هفته : 525
بازدید ماه : 1698
بازدید کل : 41334
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1