پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
هتل شناور روی آب
نویسنده :
تاریخ : 6 / 2 / 1391

پروژه هتل ارک توسط یک شرکت روسی با کمک اتحادیه بین المللی معماران که در راستای امداد حوادث و سوانح احتمالی در مقابله با سیل، زلزله و طوفان طراحی شده است. این هتل گنبدی شکل با طاق های چوبی، فلزی و لایه های پلاستیکی که به جای شیشه در آن جای گرفته است دارای سیستم تامین، ذخیره و تبدیل واحدهای انرژی بوسیله منابع تغذیه بدون وقفه از خورشید و باد و باران نیز می باشد که بهره برداری از سیستمهای روشنایی، حرارتی و برودتی آن نیز از این منابع تامین می گردد.

www.30vil.net

لطفا ادامه مطلب را ببینید …

 



:: ادامه مطلب

اتصال آب های خلیج فارس و دریای عمان به دریای خزر، رویای است که سال های سال است مطرح بوده ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.




:: ادامه مطلب

نخستین طرح مونوریل کشور در قم تا پایان سال 91 آزمایشی به بهره برداری می‌رسد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: مرحله اول این طرح که 7 کیلومتر طول دارد از پارک سوار شمالی حرم مطهر در انتهای رودخانه قمرود آغاز می‌شود و تا مصلای قدس ادامه دارد، در این مسیر 8 ایستگاه ساخته می‌شود.

احمدی افزود: در این مسیر 308 ستون احداث می‌شود که ساخت بیشتر آنها به پایان رسیده و نصب سرستون‌ها نیز آغاز شده است

وی با اشاره به اینکه طراحی ریل‌های مسیر مونوریل نیز انجام شده است از ساخت نخستین ریل این طرح در قم خبر داد و گفت: نصب این ریل‌ها نیز از ماه آینده آغاز می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم اعتبار کل اجرای این طرح را 180 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تا کنون 80 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

احمدی با اشاره به عبور مونوریل از کنار صحن جوادالائمه گفت: این طرح نقش مهمی در جابجایی شهروندان و زائران خواهد داشت به گونه‌ای که ظرفیت نهایی آن در هر ساعت جابجایی 40 هزار مسافر در یک مسیر رفت و برگشت است.

وی از ساخت واگن‌های مونوریل نیز در چند کشور اروپایی خبر داد و گفت: نخستین قطار 4 واگنه آن اواخر امسال وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم، پیشرفت عملیات عمرانی این طرح را 61 درصد اعلام کرد و گفت: این طرح از طرح‌های ویژه کشور در قالب طرح مهر ماندگار است و انتظار می‌رود با تخصیص به موقع اعتبارات این طرح، پایان امسال به بهره برداری آزمایشی برسد.



رستورانی به سبک الیس در سرزمین عجایب
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 4 / 2 / 1391

این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو ...


این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو طراحی شده است. این رستوران مثل یک دنیای فانتزی از رمان کلاسیک لوئیس کارول " آلیس در سرزمین عجایب" الهام گرفته شده است.

 

 

Alice in Wonderland Restaurant

 

 

برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
شهر آینده با حداقل میزان کربن
نویسنده :
تاریخ : 4 / 2 / 1391

در سال 2005، دولت چین اعلام کرد که مصرف انرژی را به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی تا سال 2010، 20% کاهش خواهد داد.

 بنابراین برای حصول این شرایط، 300 میلیارد دلار سرمایه در نظر گرفته شد و برنامه ای پنج ساله طرح ریزی شد. برنامه حفاظت از محیط زیست کشور چین با هدف افزایش بهره وری انرژی، توسعه انرژی های تجدید پذیر و ترویج صرفه جویی انرژی و کاهش آلاینده ها صورت گرفت.

 



:: ادامه مطلب
فرق میدان و فلکه
نویسنده :
تاریخ : 4 / 2 / 1391


    
سال ها قبل در طراحی شهرهای مدرن در غرب برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری فلکه طراحی شد که بعد ها شهرسازان به معایب آن پی برده و چون فلکه ها عموماً ایجاد گره ترافیکی بسته می کنند از دستور طراحی شبکه های ترافیکی شهری حذف شدند و جای خود را به تقاطع های هندسی و
    
    
غیر هم سطح دارد. لیکن هنوز در شهرهای ایران فلکه به غلط میدان خوانده می شود و شهرداری ها به اجرای آن علاقه مندانه مبادرت می کنند و خوشحال از اینکه فلکه به زیبایی شهرها می افزاید و در وسط آن می توان تندیسی، آبنمایی و فضای سبزی ایجاد کرد.

و اما میدان: توررفتگی یا فرورفتگی یا فضای حاشیه و کناری خیابان ها است که اوقات فراغت و کسب و کار مردم در آن شکل می گیرد و معنا پیدا می کند.

 به درستی فلکه همان است که بر گرد آن می چرخند و اطلاق لفظ میدان به آن نادرست است اگرچه در وسط آن نیمکت بگذارند و بر فرش سبز چمن و آبنمای آن مردم را دعوت به اقامت کنند که این امر علاوه بر خطرات ناشی از عبور پیاده به داخل فلکه و برخورد با وسایل نقلیه، محیطی پر سروصدا و دارای آلودگی صوتی و هوایی که چندان محیط مناسبی برای سکونت و فراغت و دمی آسودن شهروندان نیست را فراهم می کند.
    
    
میدان لفظی است با بار فرهنگی- اجتماعی که در شهرسازی قدیم ایران و سایر کشورها عنصری مطلوب بوده و دارای کارکرد مثبت در مجموعه فضاهای شهری است. مثل میدان های محله های قدیم شهرها که هنوز در تهران و بعضی از شهرها آثاری از آنها باقی است و برخی از آنها زنده اند و دارای عملکرد مطلوب. میدان فضای عقب نشینی مطلوبی است که در حاشیه کوچه و خیابان ها کارکردهای متنوعی داشته و دارد.این عقب نشینی که ممکن است به دلیل شرایط محیطی به هر شکل هندسی طراحی شود به طور معمول مربع- مستطیل یا بعضاً نیم دایره است که کارکرد تجاری، اوقات فراغت، برگزاری مراسم فرهنگی- مذهبی و مثال آن را دارد و به صورت نقطه یی تماشایی و جذاب برای شهروندان تلقی می شود.

شهرداران و طراحان شهری ما با عنایت به تفاوت فاحش بین میدان و فلکه می بایستی با دقت و ذوق و سلیقه هنرمندانه بکوشند تا میدان به عنوان فضای مطلوب شهری در شهرهای ما جایگاه خود را حفظ کند و احیا شود و فلکه از شبکه شریانی ترافیکی شهرها حذف شده و در صورت اجبار و الزام طراحی و اجرای آن به حداقل برسد.



روش چیدمان فضا در طراحی شهری
نویسنده :
تاریخ : 3 / 2 / 1391

یکی از اهداف مهم طراحی شهری ارتقای کیفی محیط زیست شهروندان و تعامل مثبت آنان با فضای کالبدی شهر است. به منظور دستیابی به چنین هدفی در فرآیند طراحی شهری، سناریویی تعریف می گردد که به بهبود ارتباط انسان ها با یکدیگر و با فضاهای شهری را به شکل کالبدی ارائه می دهد. اطمینان از به واقعیت پیوستن چنین سناریویی از دغدغه های مهم طراحان و تصمیم گیرندگان است.....



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
سیستم های شبکه ارتباطی شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 2 / 1391

 

شبکه‌های ارتباطی درون شهری سیستمهای متفاوتی را دارا می باشند که از آن میان میتوان به چهار سیستم اصلی شعاعی، شطرنجی، حلقوی و ارگانیک اشاره کرد

شبکه‌های ارتباطی درون شهری سیستمهای متفاوتی را دارا می باشند که از آن میان میتوان به چهار سیستم اصلی شعاعی، شطرنجی، حلقوی و ارگانیک اشاره کرد :

سیستم شعاعی
در این نوع سیستم، خیابانها از یک هسته مرکزی منشعب میشوند و توسعه آن با ادامه دادن خیابانها و یا شعاعهای فرعی دیگری که اضافه میشوند به صورت محدود امکان‌پذیر است. پیوند اجزای شبکه با یکدیگر از طریق هسته مرکزی صورت می گیرد و فرم شهر به صورت ستاره‌ای است. این سیستم از لحاظ ترافیکی معایبی بسیار دارد. به عنوان مثال وسایل نقلیه برای دسترسی از یک خیابان به خیابان دیگر، نخست باید به مرکز مراجعه نمایند و سپس به خیابان مورد نظر دسترسی پیدا کنند. شبکه ارتباطی شهر مقدس مشهد از این نوع است.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
نقاشی سه بعدی در معابر شهری+گزارش تصویری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 2 / 1391

 

"جولین بی ور" هنرمند بریتانیایی، کارِ خود را با نقاشی در خیابانها شروع کرد و در آمد حاصله از کارش را هزینه سفرهایش می کرد

: "جولین بی ور" هنرمند بریتانیایی، کارِ خود را با نقاشی در خیابانها شروع کرد و در آمد حاصله از کارش را هزینه سفرهایش می کرد، کارهای اولیه او بیشتر بر روی نقاشی از چهره های اشخاص سرشناس بود.

او سپس به نقاشی های سه بعدی بر کف پیاده روها روی آورد جولین خود می گوید: "روزی در پیاده رویی در لندن مشغول نقاشی بودم که تکه ای از خیابان را کنده بودند.

این صحنه به من ایده داد که آن را به صورت تصویری سه بعدی بر روی پیاده رو بازسازی کنم. نقاشی های سه بعدی او بر روی پیاده روهای سنگفرش شده به سرعت مشهور شد و بسیاری او را "پیکاسوی پیاده روها " نامیدند.


:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
برنامه ریزی شهری در ترکیه
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 2 / 1391

 

این قوانین به این دلیل وضع و اجرا شد تا برای شهرداریهای ترکیه نیز برای تامین درآمد شهرداریها پیش بینی هایی شده بود.

تمدن در ترکیه قدمتی دیرینه دارد. قسطنطنیه یا استانبول یکی از نمونه های برجسته تمدن دیرینه این کشور می باشد . اما سابقه تاسیس شهرداری در ترکیه طولانی نیست و به نیمه دوم قرن نوزدهم و زمان حکومت عثمانیها در این کشور باز می گردد.

وظایف شهرداری در این کشور نیز در آغاز ساده بوده و محدود به نظافت شهر، تعمیم تسهیلات بهداشتی و تامین ارزاق و نظارت بر قیمتها بود .


:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 23 صفحه بعد
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 36
بازدید ماه : 353
بازدید کل : 39614
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1