قدیمی ترین شهر های اروپا

پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
قدیمی ترین شهر های اروپا
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 26 / 5 / 1391


در اروپا شهرهای فراوانی وجود دارند که صدها سال از تاریخ تشکیل آن*ها می*گذرد و مغرور از چین سابقه*ای، به انبوه گردشگرانی خود فخر می*فروشند. اما در بین این جاذبه*های تاریخی چند صد ساله می*توان به مناطقی برخورد که از هزاران سال پیش تا به امروز همچنان پابرجا مانده و حتی یکبار هم خود را خالی از جمعیت ندیدند.



این شهرها، هنوز هم از گذشته*های بسیار دور خود نشانه*های بی*شماری دارند. خانه*ها، معابد، میدان*ها، بناها و بی*شمار ابنیه و جاذبه* که با وجود سپری شدن هزاران سال از قدمتشان باز هم می*توان اجزای تشکیل دهنده آن*ها را با همان احساس اولیه لمس کرد.



اما در این میان، کدام شهر را می*توان قدیمی*ترین شهر اروپا نامید. آنچه در ادامه خواهید خواهند، مجموعه*ای از پنج شهر تاریخی و کهن اروپا است که از هزاران سال پیش از میلاد تا امروز زندگی را در خود حفظ کرده و به قدیمی*ترین شهرهای زنده اروپا تبدیل شده اند.



1- آتن، یونان:


«آتن»، زادبوم یونان کلاسیک وتمدن غربی، مملو از بناها و مناظر زیبا و چشم نوازی است که تصویری تازه از گذشته*های بسیار دور این شهر را برای بینندگان تداعی می*کند. اگرچه قدمت سکونت در این شهر به قرن*های یازدهم تا هفتم پیش از میلاد بازمی*گردد اما تاریخ مکتوب شهر «آتن» متعلق به 1400 سال پیش از میلاد است. این شهر از جاذبه*های تاریخی متعددی برخوردار است که از مهم*ترین آن می*توان به بنای «آکروپلیس» ومعابد مرمرین آن اشاره کرد. بنایی که برای پرستش «الهه آتنا» ساخته شده بود.



ویرانه*های رومی این شهر نیز یکی دیگر از جاذبه*های دیدنی آتن به شمار می*رود که همراه با «کاخ سلطنتی» در میدان «سینتاگما» و بسیاری دیگر از مغازه*ها، رستوران*ها و ابنیه تاریخی، همچنان مملو از جمعیت، باقی مانده است.



VBIran Pro




2- آرگوس، یونان:


«آرگوس» که از 7هزار سال پییش تاکنون هیچگاه خالی از سکنه نبوده بی شک یکی از قدیمی*ترین شهرهای زنده یونان و حتی اروپا است. با این وجود تاریخ این شهر کهن از نیمه دوم هزاره اول پیش از میلاد نگاشته شده است. زمین*های حاصلخیز و دشت*های سرسبز شهر «آرگوس» باعث شده است تا کشاورزی شیوه اصلی معیشتی مردم از گذشته تا به امروز باشد.



این شهر همنچنین از جاذبه*های تاریخی درخور نیز برخوردار است که همواره محلی برای علاقمندان به تاریخ به شمار می*رود. از جمله بهترین بناهای تاریخی و شناخته شده این شهر، معبد «هیریون» است که متعلق به الهه «هرا» بوده و از معروف*ترین معابد «آرگوس» به شمار می*رود.



VBIran Pro




3- پلودیو، بلغارستان:


آثار و نشانه*های به دست آمده از این شهر حاکی از آن است که «پلودیو» قدمتی 8هزار ساله دارد. امروز این شهر، با تمام گنجینه*های تاریخی خود، دومین شهر بزرگ بلغارستان نیز محسوب می*شود. «پلودیو»، در بین دشتی وسیع که در میانه دو رشته کوه آرمیده است قرار گفته و ردپاهایی از تاریخی دور و دراز را در خود جای داده است.



رومی*ها و به ویژه عثمانی*ها، دو امپراتوری مقتدری بودند که در طول سال ها حضور و حکمرانی خود در این سرزمین شاهکارهای معماری بی*شماری از خود برجای گذاشتند که از آن جمله می*توان به «مسجد بزرگ» شهر در مرکز «پلودیو» اشاره کرد. «سالن تأتر» رومی که در بافت قدیمی شهر قرار گرفته و در دهه 70 میلادی کشف گردید از جاذبه*های دیدنی «پلودیو» محسوب می*شود که خیابان*هایی نورانی با فروشگاه*های لوازم هنری متعدد دورتادور آن را در بر گرفته اند.




VBIran Pro






4- چانیا، جزیره کرت؛ یونان:


شهر بندری «چانیا»، با آن جو و فضای ونیزی خود، یکی از پرجاذبه*ترین تفرجگاه*های ساحلی جزیره «کرت» به شمار می*رود که همه ساله گردشگران بسیاری برای دیدن زیبایی*های طبیعی و آثار تاریخی آن به این شهر مسافرت می*کنند. گردشگران و علاقمندان به جاذبه*های ساحلی می*توانند علاوه بر سواحل طولانی این شهر 3400 ساله، از فروشگاه*های دیدنی و رستوران*های آن نیز لذت ببرند. بی شک باید گفت، گردشگری، امروز، از منابع مهم درآمدزایی این شهر محسوب می*شود. شهر تاریخی «چانای»، که از زیباترین نواحی شهری در جزیره کرت برخوردار است همچنان تاریخ و به ویژه آثار ونیزی و ترک خود را حفظ کرده است.



VBIran Pro



5- لارناکا، قبرس:


«لارناکا» قدیمی*ترین شهر قبرس می*باشد و آثار موجود در آن قدمت این شهر را متعلق به 6هزار سال پیش نشان داده است. این شهر ساحلی همچنان به عنوان یکی از مقصدهای برتر گردشگری قبرس محسوب می*شود. از مهمترین مناظر دیدنی این شهر ویرانه*هایی موسوم به «کیتیوم» باستان است که به قرن سیزدهم پیش از میلاد تعلق دارد. علاوه بر آن می*توان به مناطق دیگری همچون ویرانه*های «دیوار سیکلوپین» که با تخته سنگ*هایی بزرگ بنا شده اند و آبراه قدیمی یا «کامارس» که در بیرون شهر قرار دارد اشاره کرد.


VBIran Pro


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 50
بازدید ماه : 367
بازدید کل : 39628
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1