مترو قم قربانی مونوریل شد

پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
مترو قم قربانی مونوریل شد
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 11 / 2 / 1392

 

عدم فعالیت طرح مترو جفا به مردم قم است

رئیس كمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر قم در این زمینه اظهار كرد: وضع تامین اعتبار متروی شهر قم وخیم است و این در حالی است كه از سوی دولت هیچ گونه اعتباری برای این طرح تامین نمی‌شود.

محمدرضا باقرپناهی با انتقاد از توجه بیش از حد دولت به طرح مونوریل و عدم توجه به طرح مترو قم گفت: طرح مترو یكی از طرح ‌هایی است كه نیاز اصلی شهر بوده و نسبت به مونوریل در اولویت بیشتری قرار دارد اما دولت برای طرح مونوریل تامین اعتبار می‌كند ولی نسبت به مترو بی توجه است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینكه عدم فعالیت طرح مترو جفا به مردم قم است گفت: اینکه طرح متروی قم فعالیتی ندارد جفا به مردم قم است چرا که برای آن تامین اعتبار نشده و برای اجرای این طرح با پیمانکار قرار داد شده است.

باقرپناهی طرح مترو قم را یكی از طرح های مهم شهری توصیف كرد و گفت: اجرای این طرح حق مردم است و نباید هیچ موضوع و عواملی مانع از اجرایی شدن آن شوند.

وی همچنین به حذف خط B قطار شهری اشاره كرد و گفت: اینكه چرا این خط حذف شد جای سئوال دارد و گویا آقایان از اهمیت این طرح غافل هستند و باید این خط مجدد احیا و بررسی شود.

عرضه 200 میلیارد تومان اوراق مشاركت

در همین حال محمد دلبری شهردار قم در خصوص مترو و مشكلات مالی آن گفت: موافقت فروش 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت مترو اخذ شده است که در سال جاری ارائه و منتشر خواهد شد.

وی در مورد اقدامات و كارهای انجام شده در زمینه اجرای طرح مترو اظهار كرد: اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و با مونتاژ دستگاه TBM حفاری‌ها هم سرعت قابل قبولی خواهد داشت.

به پیمانكار بدهكار هستیم

اما سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز گلایه از عدم تخصیص اعتبار به طرح مترو اظهار كرد: موضوع اعتبار به قطار شهری جزو ردیف‌های اعتباری دولت است كه متاسفانه در قم این اعتبار به مونوریل اختصاص یافت و در حقیقت سر مترو بی‌كلاه ماند.

حسن بختیاری تصریح كرد: پیگیری‌های بسیاری برای اختصاص اعتبار به مترو قم انجام شد اما از آنجایی كه هیچ كمك و اعتبار قابل توجهی صورت نگرفته است، امروز طرح به حالت نیمه تعطیلی و تعطیلی در آمده است.

وی عنوان داشت: شهرداری باید 80 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت اجرای این طرح به پیمانكار پرداخت می‌كرد كه پس از گذشت این همه مدت به عنوان اجرای طرح، هنوز نتوانسته این مبلغ را به صورت كامل پرداخت كند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم اظهار كرد: مذاكراتی با پیمانكار انجام شده تا بتوانیم از طریق واگذاری املاك شهرداری در قبال طلب پیمانكار وارد شده و در محل ایستگاه های مترو این واگذاری صورت پذیرد.

بختیاری در خصوص فروش اوراق مشاركت گفت: این موضوع هم یكی از راه‌هایی است كه شهرداری آن را پیگیری می‌كند و می‌تواند در تامین اعتبار طرح مترو موثر باشد.

وی یكی دیگر از راه‌های تامین اعتبار این طرح را اعطای تسهیلات از صندوق توسعه ملی دانست كه مبلغ آن 40 میلیون دلار است و شورای اسلامی شهر هم مصوبه آن را تصویب كرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح كرد: اجرای این طرح در دستور كار است كه بعد از پیگیری در كمیسیون‌های مربوطه در بانك مركزی اختصاص خواهد یافت.

اخذ وام 10 میلیارد تومانی برای مترو

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در آخرین خبری كه در نشست خبری خود اعلام كرده، از مصوبه شورای اسلامی شهر قم برای اخذ مجوز دریافت وام 10 میلیارد تومانی برای تامین مالی طرح قطار شهری قم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه طرح مترو به دلیل مشکلات مالی تقریبا نیمه تعطیل و کارگاه نیز نیمه فعال است، افزود: این طرح با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می کند، کمک های دولتی هم به مترو کمتر تخصیص پیدا کرده و به سمت طرح مونوریل بوده است.

به همین دلیل شورای شهر قم تصمیم گرفت مجوز دریافت این وام را صادر كند تا این طرح شکل فعال تری به خود بگیرد، اما قطعا طرح مترو بدون کمک های دولتی و منابع مالی دولت قادر به ادامه حیات نخواهد بود.

اهمیت اجرای طرح‌های شهری برای رفع مشكلات ترافیكی بر كسی پوشیده نیست و نیت همه مسئولان هم خدمت رسانی است، اما این نكته قابل توجه است كه طرح‌هایی باید اجرایی شود كه نیاز اساسی مردم بوده و با سلایق شخصی عمل نكنند.

به اعتقاد كارشناسان اجرای طرح مترو نسبت به مونوریل اهمیت بیشتری دارد و نباید اختصاص بودجه به طرح‌های با اهمیت كمتر، اولویت اصلی مسئولان قرار گیرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، ،
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 376
بازدید کل : 39637
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1